Hotel AX on ympäristö elämyksille ja kokemuksille sekä vaikuttavalle taiteelle. Anna taiteen herätellä ja puhutella vieraillessasi AX:ssa. Olemme sijoittaneet taideteokset tarkkaan valituille paikoille hotellissamme ja ensimmäiset teokset alkavat jo julkisivustamme.
Tutustu tarinoihin ja taiteilijoihin teosten takana ja tule ihastumaan niihin paikan päälle Helsingin Jätkäsaareen!
Örkki, Stefan Lindfors
Stefan Lindforsin Örkki -teos tervehtii Hotel AX:n asiakkaita rakennuksen julkisivulla pääovien yllä. Teos on näyttävä kiintopiste, johon katsojan silmä hakeutuu väistämättä kulkiessaan kohti rakennusta. Lindfors kertoo hahmon alkuperästä ja idean synnystä, että hahmo on saanut alkunsa unien maailmasta ja ilmestynyt hänelle painajaisuneen. Teos jatkuu Hotel AX:n aulassa ja kaksipäinen hahmo leijailee pääovista aina vastaanoton ja hotelliaulan ylle.
Stefan Lindfors teoksen luomisprosessista:
Totesin, että AX tarvitsee keulakuvateoksen julkisivun pääovien yläpuolelle. Ajattelin, että veistoksen tietysti kuuluisi herättää huomiota, mutta samalla halusin luoda mielikuvitushahmon, joka jättäisi katsojalle tilaa miettiä minkämoisesta otuksesta oikein on kysymys.
Huumori on keskeinen mauste tämän teoksen konseptissa, jotta AX:aan saapuva vieras kokisi olonsa helposti tervetulleeksi. “Örkki” jatkuu syvälle sisään AX:an aulaan ja sitoo tällä tavoin exteriöörin & interiöörin yhteenkuuluviksi. Pistin lopuksi kaksipäisen kahelin hirviön käpäliin valopalloja ja annoin hänen lipoavien kielten hohtaa.
Split Views, Tommi Grönlund & Petteri Nisunen
Split Views on Hotel AX:n julkisivureliefi, joka ympäröi AX:n kahta katujulkisivua kuudenteen kerrokseen saakka.
Julkisivureliefi muodostuu yhteensä 480 elementistä, joita on kuutta eri mallia. Elementit on valmistettu kiillotetusta, ruostumattomasta teräslevystä, joka on rei’itetty ja profiloitu halutun muotoiseksi. Kuudesta erilaisesta elementtityypistä saadaan neljässä eri asennossa 24 variaatiota. Näennäisen sattumanvarainen sommitelma muodostaa elävän kokonaisuuden.
Kadunsuuntaisesti katsottuna julkisivureliefi näyttäytyy umpinaisena pintana, joka heijastaa ympäristöään kaleidoskoopin omaisesti. Kohtisuoraan katsottuna sen takana oleva betonijulkisivu ja ikkunat kuultavat läpi. Kun julkisivua tarkastelee ohi ajaessa tai kävellessä, oman liikkeen mukaan muuttuvat heijastukset saavat aikaan kineettisen vaikutelman.
Eläväinen ja ympäristöä heijastaen
Julkisivureliefin ilme vaihtelee sääolojen sekä vuorokauden- ja vuodenajan mukaan. Synkällä säällä sen pintaa elävöittää heijastuvien pilvien liike. Poutapäivänä se heijastaa taivaansineä ja illemmalla laskevan auringon punerrusta.
Pimeään vuorokauden aikaan julkisivureliefin vertikaalista ilmettä korostetaan kapeakeilaisilla LED-valaisimilla, joita ohjataan DMX-protokollan mukaan.
Iltaisin valaistus elää hienovaraisesti ja muuttuu yön ajaksi himmeämmäksi ja staattiseksi.
UGO 1 & UGO 2 – Unidentified Glowing Object, Stefan Lindfors
Stefan Lindforsin teos sijaitsee Hotel AX:n aulassa ja on vaikuttava katseenvangitsija vieraan astuessa sisään vastaanotosta peremmälle hotelliin. Teos korostaa Hotel AX:n merkittävää huonekorkeutta ja antaa hehkuaan koko tilaan yhteisöllisen Community Table -työskentelypöydän yllä.
Stefan Lindfors teoksen luomisprosessista:
AX:n aulaan tarvitsin ehdottomasti “kattovalaisimen”, joka loisi lounge-tunnelmaa, ja korostaisi kyseisen tilan vaikuttavaa korkeutta. Ajattelin eräänlaista lentävää lautasta, joka leijuisi hehkuvana kappaleena antamaan valoa tilassa. Koska meidän maailmamme ja ympäröivä avaruus ovat lähtökohtaisesti orgaaniset, päätin rakentaa tämän “ufon” ikään kuin valoveistoksena, jonka rakenne viittaa hyönteisten siipien tai kasvillisuuden lehtien struktuuriin.
Metsätähti, Hanna Vihriälä
Hanna Vihriälän Metsätähti ja Ruusu -julkisiteokset leikkivät tietoisesti veistotaiteen ja koristeiden välimaastossa, aiheiden ollessa kuvastoa sekä populaarikulttuurin, että kuvanveiston historiasta. Reliefien materiaaleilla ja muotokielellä Vihriälä on hakenut lämpöä ja tunnistettavia yksityiskohtia, vastakohdaksi rakennuksen betoni- ja teräspinnoille.
Teosten visuaaliset lähtökohdat löytyvät kasvioiden ja oppikirjojen kuvituksista, sekä 1800-luvun julkisivujen koristeveistoksista.
Hanna Vihriälä teoksen luomisprosessista:
Hotelli, Tyynenmerenkatu ja satama, veivät omat ajatukseni voimakkaasti matkustamiseen, lähdön ja paluun tunnelmiin. Kaipaus jonnekkin, johonkin kauas pois ja pian taas kotiinpaluun odotus, lähestyvä haikeus.
Sataman ruusu voi olla haave seikkailusta,
tai ehkä se on iholle tatuoitu matkamuisto?
Metsätähti, valkoinen valo puiden hämärässä.
Päivänkämmen, aamutähti, tähtikukka, sammaltähti.
Ruusu, Hanna Vihriälä
Hanna Vihriälän Ruusu ja Metsätähti -julkisivuteokset leikkivät tietoisesti veistotaiteen ja koristeiden välimaastossa, aiheiden ollessa kuvastoa sekä populaarikulttuurin, että kuvanveiston historiasta. Reliefien materiaaleilla ja muotokielellä Vihriälä on hakenut lämpöä ja tunnistettavia yksityiskohtia, vastakohdaksi rakennuksen betoni- ja teräspinnoille.
Teosten visuaaliset lähtökohdat löytyvät kasvioiden ja oppikirjojen kuvituksista, sekä 1800-luvun julkisivujen koristeveistoksista.
Hanna Vihriälä teoksen luomisprosessista:
Hotelli, Tyynenmerenkatu ja satama, veivät omat ajatukseni voimakkaasti matkustamiseen, lähdön ja paluun tunnelmiin. Kaipaus jonnekkin, johonkin kauas pois ja pian taas kotiinpaluun odotus, lähestyvä haikeus.
Sataman ruusu voi olla haave seikkailusta,
tai ehkä se on iholle tatuoitu matkamuisto?
Metsätähti, valkoinen valo puiden hämärässä.
Päivänkämmen, aamutähti, tähtikukka, sammaltähti.
Lost and Found, Stefan Lindfors
Stefan Lindforsin Lost and Found -teos yhdistää uniikilla tavalla Hotel AX:n aulakerroksen alakerran tilaan. Suuret ja rautaiset kierreportaat kuljettavat kokijansa paitsi kerrosten välillä myös runojen maailmaan, sillä ruosteisten portaiden kaiteisiin on polttoleikattu mietelauseita.
Stefan Lindfors teoksen luomisprosessista:
Jätkäsaaren ympärillä on vettä joka puolella ja monen kadun nimet eri maailman merten mukaiset. Portaat ovat aina kiehtoneet minua, koska ne sitovat kerroksia toisiinsa. Sain vision, että meren pohjalta on löytynyt valtava ruostunut kappale, jota voidaan käyttää väylänä, kun liikkuu AX:n aulan ja alakerran välillä. Ruostunut kappale sopi hyvin rakennuksen sisätiloihin, mutta oli vähän umpinaisen oloinen, ja kaipasimme hotellin omistajan kanssa siihen kevennystä jollain keinolla. Polttoleikkasin ruostuneisiin teräskaiteisiin reikiä, jotka muodostavat mietelauseita kolmelta vaikuttavan uran tehneeltä edesmenneeltä suomalaiselta.
Kohti seitsemää merta, Pekka Jylhä
Moneen kertaan kaikki seitsemän merta voitokkaasti purjehtinut laiva.
Sanonnan historia ulottuu Mesopotamiaan, jossa tunnettiin seitsemän planeettaa. Tätä kautta luku seitsemästä tuli pyhä luku, joka silloin yhdistettiin myös tunnettuihin meriin. Antiikin aikana meriin luettiin: Välimeri, Punainen meri, Kiinanmeri, Länsi-Afrikan meri, Itä-Afrikan meri, Intian valtameri ja Persianlahti.
Uppoavaa purjelaivaa kuvaava Sailor’s Grave -tatuointi merkitsi kantajalleen amulettia, jonka avulla pääsi turvallisesti kotiin. Kuvan uskottiin suojaavan siltä, ettei itse uppoa laivan mukana.
Jätkäsaari oli liikenteellisesti Helsingin suurin satama 1960-luvulta lähtien, ja laajentuminen jatkui 1970-luvulla. Länsisatama jatkaa vielä tänäkin päivänä Jätkäsaaressa laivaliikennettä.
Laivan mitat:
pituus 6.0 m
korkeus 2.80 m
leveys 1.40 m
Teoksen materiaali:
Ruostumaton teräs, valo ja varjo, vaijeri.
Teoksen paino:
290 kg.
Vartija III, Timo Sarpaneva
Timo Sarpanevan työskentely teollisena suunnittelijana perustui materiaalien mahdollisuuksiin. Hän etsi toteuttamistapoja ja tutki mm. lasin käyttäytymistä eri olosuhteissa.
Vaihtelevat muottimateriaalit, ja ennen kaikkea yhteistyö tehtaan ammattilaisten kanssa, saattoivat avata uusia työtapoja ja näin mahdollistaa uuden muotokielen. Sarpanevalla oli vapaus kokeilla uutta. Kookkaat valutyöt toteutettiin valamalla sulaa lasia suurelle, trukkihaarukoilla lepäävälle grafiittitasolle. Sarpaneva ohjasi jokaisen valuvaiheen.
Lasinpuhaltajat kantoivat uunista sulaa lasia suurilla ”pampuilla”, ja valuttivat hehkuvan massan taiteilijan osoittamaan kohtaan kuumennetulle grafiitille. Kahden vuorokauden jäähtymisen jälkeen teokset viimeisteltiin hiomossa.
Pirunpää, Inka Kivalo
Inka Kivalon toistasataa vuotta vanhat, kuusenjuuresta veistetyt kangaspuut ovat hänen tekstiilitaiteensa lähtökohta. Kivalo on suomalaisen tekstiilitaiteen eturivin nimiä, ja saa inspiraationsa tekstiilien traditiosta.
Hän herättää ikivanhan kudontatekniikan henkiin leikin ja ilon kautta, maalaamalla langoilla ja tuomalla väriä teoksiinsa. Kivalo käyttää myös kirjontatekniikkaa, kuten hotelli AX:n taideteoksessa. Kirjontatekniikkaa käyttäessään hän on vapaa liikkumaan eikä ole sidottu yhteen paikkaan.
Kivalon teokset ovat kuin ikkunoita värillisiin maailmoihin. Kaiken pohjana toimii uusi lanka, jonka hän kokoaa itse. Kivalo pyrkii tekemään elämästä kauniimpaa: hänestä tuli tekstiilitaiteilija, koska värit hehkuvat pehmeämmin tekstiileissä. Hänen teoksensa tuovat esiin tunnelman ja vihjailevat.
Man & Woman, Stefan Bremer
Stefan Bremerin Man & Woman -teos sijaitsee Hotel AX:n aulassa.
Työ on sensuelli mustavalko valokuvateos, joka on kuvattu valomaalaustekniikalla, lähes pimeässä huoneessa. Valokuvaajan ja mallien lisäksi tilassa on ollut kuvausassistentit tuomassa haluttua valonlähdettä kuvaan. Kuvan mallit ovat ammattitanssijoita.Kuvassa on hyödynnetty pitkää valotusaikaa.
Messier 31, Jarmo Mäkilä
Maailmankaikkeuden galaksi, jossa ihminen on osa universumia. Mytologia ja tarinat ovat osa meidän historiaa ja maailmankaikkeus sitoo pienet asiat yhteen.
Tutustu AX:n taiteilijoihin
Tutustu huoneisiin
Myös huoneemme ovat taideteoksia ja paikkoja rentoutumiselle ja inspiraatiolle. Tutustu ja tule vieraaksi!